martes, 16 de abril de 2013

Per a començar a caminar...




Quins són els òrgans col·legiats que definiran la trajectòria de la Facultat d'Educació en endavant? Què és la Junta de Facultat, qui la constitueixen, com es trien els seus representants? Es tracta de preguntes aparentment senzilles i de resposta molt clara, però que en moltes ocasions es desconeix o no es té en compte. Un dels motors bàsics per al bon funcionament d'un organisme plural, com és la Facultat, és la informació.

Aconseguir que la informació circule amb normalitat per les diferents lleres previstos, disposar d'informació fefaent i constant és la millor garantia que podem tenir per a aconseguir aqueix funcionament transparent i eficaç que desitgem i la Junta de Facultat hauria de ser el gresol en el qual es depuren totes les decisions que afecten de manera transcendent a la vida de la Facultat.

En primer lloc, seria interessant conèixer quan es van a triar els representants del Claustre en la Junta i quan es va a constituir, ja que la Junta de Facultat és, "l'òrgan col·legiat de govern al que correspon adoptar les decisions bàsiques que afecten a l'activitat docent i administrativa del centre, així com les decisions normatives internes" (Reglament Intern de la Facultat d'Educació, 2006, article 9, punt1)
Encara que l'actual Reglament Intern de la Facultat preveu en el seu article 11, punt 2 , que el Claustre de la Facultat triarà en la seua sessió constitutiva als representants de la Junta, i que pot decidir posposar aquesta elecció, en aquest cas "la nova reunió del Claustre haurà de fer-se en els vint dies hàbils següents al de la sessió constitutiva", creiem que el raonable és atendre al que diuen els Estatuts de la Universitat aprovats al febrer de 2012 pel que fa a la composició i elecció dels membres de la Junta de les Facultats.
En aqueix sentit, hem de tenir en compte que l´Estatut de la UA en el seu Article 78, punt 3 arreplega que el Claustre, en la seua sessió constitutiva haurà de determinar la composició de la Junta i procedir a l'elecció dels membres representants de cada col·lectiu. En cas que es decidisca no procedir a aquesta elecció, "el Claustre disposarà d'un període de dos mesos des de la seua constitució, per a realitzar l'elecció". 

En la Sessió Constitutiva del Claustre, celebrada el passat dia 12 de febrer, es va aprovar que el nombre de representants corresponents a l'instant "C" de la seua constitució fora de 35 membres, el que significa que el total del personal de la Junta seria de 52, ja que els membres nats de la mateixa serien, segons el propi Estatut: La Degana, el Secretari, un representant de cadascun dels tres Departaments adscrits a la Facultat, el President de la Delegació d'alumnes i l'Administradora Delegada, com membres nats, més els 10 membres de designació directa de la Degana.
La participació activa i responsable en la Junta de Facultat implica no solament l'exercici d'un dret, sinó el compliment d'una obligació que tenim tots els col·lectius per a garantir el desenvolupament més eficaç, i corresponsable de la vida de la nostra Facultat.

Bastarà prendre en consideració algunes de les competències de la Junta per a comprendre la rellevància que té participar de manera activa en la mateixa. En el seu article 79 l'Estatut assenyala entre unes altres la següents:
"a) APROVAR les directrius d'actuació del centre, en el marc de la programació general de la Universitat.
b) APROVAR la memòria de gestió de la degana o directora o el degà o director i dels restants òrgans de govern del centre.
c) IMPULSAR peticions de creació o supressió de titulacions.
d) ELABORAR les propostes de plans d'estudis o les seues modificacions.
i) ORGANITZAR I COORDINAR les activitats docents del centre.
f) APROVAR la proposta de pressupost del centre i la liquidació de comptes dáquest.
h) EMETRE informe previ sobre el nombre màxim d'estudiants que poden cursar estudis en les titulacions del centre.
k) ELABORAR els informes relatius a les propostes de creació, modificació, denominació, adscripció i supressió de departaments.
l) PROPOSAR al Consell de Govern l'adscripció de les assignatures als departaments d'acord amb els plans d'estudis i la normativa interna de la Universitat.
m) ELEVAR al Consell de Direcció, perquè el Consell de Govern els considere, els criteris d'assignació de professorat a les titulacions i ensenyaments que s'impartisquen en el centre, amb la finalitat de millorar la qualitat docent".
Raons suficients perquè, arribat el moment de triar als nostres representants en la Junta, fem un esforç per assumir aqueixa responsabilitat i treballar col·lectivament en benefici de la Facultat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario