miércoles, 20 de febrero de 2013

una Facultat per al segle XXI









Tal vegada podríem plantejar-nos  com serà l'alumnat de dins de vint-i-cinc o trenta anys , com seran les coses relacionades amb l'aprenentatge.  El ritme vertiginós dels canvis i el procés de penetració de les TIC en els espais relacionats amb la informació, amb el saber i amb l'aprenentatge ens fan pensar que ens trobem davant un repte tan ineludible com transcendent.

Com serà en aqueixos moments, allà per l'any 2050, l'accés a la informació? Com hauran evolucionat els hipertextos? Com podrem treballar la informació més recent, més inmediata relacionada, per exemple, amb el canvi climàtic, amb els sabers astronòmics, amb el pensament? Com podrem accedir a la contemplació de l'art en el Prat de Madrid, sense eixir del nostre entorn quotidià, o visitar, per exemple, La Capella Sixtina sense  acudir al Vaticà? Aprendrem de la mateixa manera que estem aprenent en aquests moments? Es llegirà de la mateixa forma? 


Fer  del jove alumnat usuari responsable i eficaç de les  TIC és una mica més ambiciós i més complex que un mer procés d'alfabetització tecnològica. Ja no es llegirà igual i no s'aprendrà el mateix ni de la mateixa manera; l'accés immediat i discret a la informació que l'individu necessite espentarà els aprenentatges netament cap al desenvolupament de les capacitats de l'actuació eficaç com a lector de textos no lineals, de la manipulació eficaç de nous instruments tecnològics al servei d'una societat diferent.
Els i les  mestres que hui estem formant són el professorat  que tindrà la responsabilitat de formar els xiquets i xiquetes que dins de vint-i-cinc o de trenta anys seran els adults que donen respostes eficaces a la societat de l'últim terç del segle XXI. El nostre alumnat de hui i de demà, será l’ensenyant d'aqueix futur tan apassionant com complex que no podem dibuixar.

 
Aqueix és el repte que planteja la nova Facultat d'Educació: la formació ara dels formadors del segle XXI. I aqueix és el nostre horitzó: analitzar els elements que conflueixen en els processos formatius per a garantir la més adequada formació dels professionals de l'educació de dins de trenta o quaranta anys.


Tres elements considerem fonamentals per a plantejar amb perspectiva tal qüestió:

a) Vertebrar la Facultat d'Educació en l'entramat institucional de la Universitat de manera que puga projectar el seu esforç cap als escenaris educatius més implicats amb el progrés i la innovació i per a ser capaç de projectar cap a fora les seues opcions i consecucions.


b) Planificar un camí d'investigació educativa d'acord amb l'horitzó irrenunciable de renovació, innovació i progrés, en l'avantguarda dels corrents de renovació didàctica de l'entorn en el qual ens movem.



c) Garantir un esforç d'avaluació constant dels rendiments de les titulacions que s'ofereixen i dels seus plans d'estudis per a aconseguir els nivells d'optimització i excel·lència que la societat educativa del present i del futur exigeixen.


 






Per a atendre a aquests tres grans motors de dinamicitat de la nostra Facultat, i per a donar una resposta raonable al repte de futur que la societat ens demanda, resulta imprescindible comptar amb un equip fort, qualificat, coherent, activ i capaç d'assumir la responsabilitat de formar hui al professorat de demà que educarà els membres de la societat dels finals del segle XXI.

No hay comentarios:

Publicar un comentario